Simson SR2E

Sinds 30 maart 2012 ben ik officieel eigenaar van een oldtimer! Het betreft hier een Simson SR2E. Deze brommers zijn volgens de informatie op de Duitse WikiPedia gebouwd in de jaren 1959 tot en met 1964. In totaal is de productie teller van de Simson SR2E blijven steken op 515.000 stuks, waarvan ik er nu 1 in mijn bezit heb.


De vorige eigenaar van deze SR2E heeft hem goed opgeknapt en hij ziet er dan ook fantastisch uit. Motorisch loopt de brommer als een naaimachine. Aantrappen #engaan! Zelfs wanneer het blok volledig koud is is 1 ‘kickstart’ al voldoende. Ik vond nog een mooie video over de restauratie van een Simson SR2E op Youtube. Hier nog een link naar de Nederlandse WikiPedia.

Hieronder vind je updates m.b.t. klussen welke ik aan mijn Simson SR2E uitvoer (chronologisch, nieuwste bovenaan).

Update 06-04-2014
De bagagedrager is inmiddels gespoten, echter kom ik er daarna pas achter dat deze niet goed aan elkaar gelast is. Beetje jammer! Ik moet dus maar even zien hoe ik dat goed krijg, omdat de aanwezige schroefgaten nu in ieder geval niet overeen stemmen met die van het achterspatbord.

De brommer liep ook de gehele tijd nog niet goed. De ti-rip is inmiddels weer tussen de benzine dop en het rubber uit, omdat het uiteindelijk een verstopt benzinefilter bleek te zijn. Hoewel het in zijn geheel niet te zien was, kon je niet door het benzinefilter heen blazen. Nadat er een nieuw benzinefilter op is gekomen reedt de brommer weer langere afstanden zonder stil te vallen.
Helaas was er inmiddels weer een klacht; de brommer bokt nogal tijdens het rijden.
Doordat ik aan de timing had gezeten ging mijn eerste gedachte daar ook naar toe; de timing goed zetten. Na vele malen aa nde timing te hebben gesleuteld zonder enig resultaat dacht ik eens na wat er wezenlijk aan is veranderd sinds ik de brommer vanuit Enschede naar Groningen heb gereden.
Door dit verhaal weer terug te lezen zag ik dat we op 1 juni 2013 de condensator hebben vervangen (met als bijschrift; kan doorslaan). Nadat ik daar nog eens over had nagedacht heb ik gewoon de oude spoel er weer tussen gezet. Problem solved! De nieuwe condensator was dus blijkbaar niet zo nieuw/goed als we dachten, of deze is in het afgelopen jaar stuk gegaan. Wat nog zou kunnen is dat de buitenkant van de oude condensator niet goed contact maakt met de grondplaat, want de nieuwe condensator gaat er vrij gemakkelijk in, terwijl je de oude condensator er ferm in moet drukken. In ieder geval; ik kan weer gassen! 45 kilomter is zijn top, maar veel harder wil je er ook niet op want dan trilt het 54 jaar oude beessie behoorlijk.

Update 12-6-2013
De bagagedrager is blijkbaar met een plamuur hersteld, en door het rijden van de afgelopen tijd in combinatie met de trillingen is deze plamuur los gaan laten. Nu blijkt de bagagedrager op die plaats een behoorlijke scheur te hebben, erg jammer dat een vorige eigenaar zoiets op zo’n manier weg moffelt.
Dit is inmiddels weer goed aan elkaar gelast. Nu is het zaak de bagagedrager schoon te maken en deze te voorzien van een nieuwe grondlaag met twee afwerklagen. Het kon nog wel eens een zoektocht worden om exact dezelfde kleur te krijgen.

 
11-Jun-2013 20:07, 2.8, 35.0mm, 0.004 sec, ISO 100
 

Update 2-6-2013
Nadat ik alles weer in elkaar heb gezet en een proefrit had gemaakt bleek dat de klacht nog niet was opgelost. Uiteindelijk bleek het helemaal niet zo moeilijk als gedacht.
Doordat we overal pakkingen tussen hebben gezet kon er steeds minder olie uit, en lucht in. Daardoor zal het zeer waarschijnlijk al begonnen zijn. De klacht is erger geworden toen we de oude benzineleiding hadden vervangen. Het toevoer systeem lekte nogal wat druppels brandstof, en dat doet het nu niet meer. Gevolg was dus dat waar voorheen een druppel benzine de toevoer verliet er een ‘druppel’ zuurstof voor in de plaats kwam (ontluchting dus). Doordat het systeem nu goed gesloten is kan er geen druppel benzine meer via een andere weg dan de verbranding het toevoer systeem verlaten met als gevolg dat de benzinetank vacuüm trekt, de brandstof in de tank niet meer zwaar genoeg is om de vlotter pin naar beneden te drukken (of wellicht trek die ook mee vacuüm) wat weer als gevolg heeft dat de brommer de benzine uit de vlotter kamer opmaakt. Zodra deze op is valt de brommer uit. Ik kwam hier min of meer bij toeval achter tijdens een proefrit; ik zag toen de brommer uitgevallen was en ik deze scheef hield dat er luchtbellen vanuit de vlotter bak door de benzineleiding naar de tank stegen. Daarna een paar keer proefrijden en de benzinedop van de tank gedraaid op het moment dat de brommer weer begon te haperen. Zodra ik dit deed pakte hij direct weer op. Kortom: de tank trok vacuüm. Opgelost door tijdelijk een ti-rip om de rubber van de tank dop te zetten, maar een nette oplossing is dit niet omdat er nu best wat benzine uit klotst. Wellicht dat ik binnenkort een minuscuul gaatje in de tankdop boor zodat hij daar lucht kan aanzuigen, of ik ga even kijken naar een nieuwe tankdop met ontluchting slang.

14-Jul-2013 13:10, HTC HTC Desire, 4.31mm, ISO 52
 

Update 1-6-2013
Zeer waarschijnlijk de oorzaak gevonden. Als de vlotter kamer vol met benzine zit dan drukt de vlotter een pinnetje in welke voorkomt dat er meer brandstof in de vlotter kamer stroomt. Als deze stand is bereikt, dan komt het voor dat wanneer er benzine wordt verbruik en de vlotter kamer leeg raakt, de vlotter wel naar beneden gaat, maar dat het pinnetje blijft ‘plakken’.
Ondanks dat er geen/weinig viezigheid in en rond de vlotter kamer te zien was hebben we toch het aanvoer ventiel (waar het pinnetje in zit) goed schoongemaakt. Vandaag ga ik alles weer in elkaar zetten.

07-Jul-2013 14:32, HTC HTC Desire, 4.31mm, ISO 52
 

Update 01-06-2013
Door de versnellingsbak kap van het blok te halen bleek dat ook daar de benodigde pakking ontbrak. De pakking geplaatst, blokje weer voorzien van olie en naar de pomp gereden om te tanken. Bij terugkomst onder het blok gehangen en hij lijkt nog steeds iets olie te lekken. Het is nu duidelijk te zien dat de olie onder uit het blok komt, daar waar 2 kabels het blok in verdwijnen komt ook olie uit. De lekkage is in ieder geval behoorlijk minder geworden.
Ik heb dus ook besloten om met volle tank weer richting huis te rijden, maar nog niet eens halverwege kwam ik helaas al stil te staan.
Tijdens het rijden (ongeveer 5 kilometer na starten) hapert de brommer iets, en gas blijven geven heeft niet veel nut. De brommer lijkt dan te smoren en het klinkt alsof deze verzuipt (dus of teveel benzine of te weinig lucht).
Door de aangebrachte pakkingen en mede doordat het blokje warmer wordt en uitzet (en daardoor de eventuele haarscheurtjes dicht gaan) zou het mogelijk kunnen zijn dat er minder valse lucht ‘binnen’ komt. Anders gezegd, er komt meer benzine dan lucht.
Hoewel de brommer dit eerder ook wel eens had is het nu erger. Brommer af laten koelen werkt, want na 15 minuten is hij weer te starten en kan ik er weer een stukje op rijden.
Echter zou het ook heel iets anders kunnen zijn: als er eventueel roest in de tank zit en dat is door het benzine filter in de toevoer terecht gekomen (zo ergens bij de vlotter) dan kan het zijn dat de vlotter kamer bij een koude start vol staat, maar deze tijdens het rijden niet snel genoeg vol loopt. Het schoonmaken van de toevoer moet ook niet uitgesloten worden.
Inmiddels hebben we dit euvel al proberen te verhelpen door de condensator en een spoel te vervangen (zou kunnen doorslaan), echter bleek dat dit niet de klacht was.
Bovengenoemde mogelijke oorzaken gaan we nu bekijken (schoonmaken toevoer / vlotter) alsmede het controleren op te veel brandstof / te weinig zuurstof.

Update 15-01-2013:
De Simson lekt momenteel (eigenlijk al vanaf het moment dat ik hem heb) olie en/of benzine. Een behoorlijke lekkage hebben we eerder al verholpen. De benzine slang welke vanaf de benzinetank, via een filter, richting de carburateur loopt was op alle plaatsen zeer slecht bevestigd. De montage aan de tank, de bevestiging naar en van het filter en de bevestiging aan het carburateur zaten behoorlijk los. Dit euvel is inmiddels verholpen en de tank loopt nu gewoon leeg tijdens het rijden 🙂 Zoals het hoort!

Nadat ik eens goed naar het blok heb gekeken en al eens de olie er uit heb laten lopen en vervangen door nieuwe olie bleek er achter het olie uitlees venster geen pakking te zitten. Deze pakking is inmiddels (samen met nog andere pakkingen) besteld. De pakking bij het uitlees venster is inmiddels geplaatst, en voorkomt zeker al een hoop olie druppels.
Daarna heb ik er zo’n uur op gereden en het blijkt (niet geheel onverwacht) dat de SR2E nog steeds druppels olie lekt. Het was overduidelijk te zien dat de cilinder aan de voorkant van de cilinder, tussen de cilinder en de cilinder kop ook vettig is geworden. Daarom de cilinder kop maar eens van de cilinder gehaald. Volgens de tekening hoort daar een pakking te zitten, maar in de realiteit voor me zat die pakking daar helemaal niet. Alles rond de cilinder/zuiger/cilinder kop schoon gemaakt, de bewegende delen vervolgens goed in de olie gezet, de ontbrekende pakking tussen de cilinder en de cilinder kop geplaatst en vervolgens alles weer dicht gemaakt.
Ook heb ik de luchtinlaat op de carburateur er eens even af gehaald om te kijken waar daar de lekkage vandaan komt, maar dat lijkt (99% zeker) te liggen aan de choke op de carburateur. Zodra je die indrukt (en wellicht ook gewoon tijdens het rijden) zie je dat daar wat brandstof tussendoor komt. Echter heb ik nog geen goede doorsnede kunnen vinden van de carburateur, en dus geen idee of dat d.m.v. een pakking op te lossen is of dat er een nieuwe carburateur tussen moet.
Ook de uitlaat even uit elkaar gehaald, maar die was van binnen niet overdreven vies. Dat lijkt dus wel goed te gaan.

03-Jan-2013 13:41, HTC HTC Desire, 4.31mm, ISO 227
 
03-Jan-2013 13:41, HTC HTC Desire, 4.31mm, ISO 227
 
03-Jan-2013 13:41, HTC HTC Desire, 4.31mm, ISO 227
 

Volgende stap is de kap van de versnellingsbak te halen want het zal mij niets verbazen als daar ook een pakking ontbreekt. De pakking welke daar tussen moet heb ik ook liggen en die is niet moeilijk om te plaatsen. Het oliereservoir is op dit moment nog leeg. Zodra ik die pakking heb geplaatst is het zaak om het blok goed schoon te maken, er een behoorlijk stuk op te rijden (komt goed uit, ik moet toch tanken) en dan bij terugkomst eens goed kijken of het blok nog steeds ergens lekt. Ik vermoed dat na het plaatsen van de pakking tussen het blok en de versnellingskap de Simson lek vrij is van olie. Wat dan nog rest is de carburateur/choke lekkage, maar die is heel minimaal en daar is dus geen haast bij.

Update 16-08-2012:
De Simson Suhl SR2E is door de keuring gekomen, in de verzekering gezet en het kenteken plaatje is er aan bevestigd!!
Op zaterdag 21 juli 2012 ben ik dan eindelijk op de Simson van Enschede naar Groningen gereden. De uitgeprinte route bleek al snel geen succes te zijn, omdat je met 1 hand moet gas geven en met de andere moet schakelen. Kortom; je hebt geen hand vrij om de papieren voor je ogen te houden. De aanwezige navigatie op de telefoon was de oplossing, althans dat dacht ik. Met de navigatie ingesteld op Groningen (korte route) ben ik vertrokken. Uiteraard stuurde de navigatie me soms gewoon naar de snelwegen, dus onderweg Snelwegen vermijden aangezet. Ook dat was nog niet voldoende, omdat ik nu veelal over N-wegen moest crossen. Gezien dat vaak wegen zijn waar je 100 moet rijden, en het verboden is om er met een brommer op te gaan moest ik vaak weer terug naar het dorpje waar ik vandaan kwam, om door het dorp naar het andere dorp te reizen. Soms lag er wel een fiets / brom pad langs de weg, maar over het algemeen moest ik terug en ben ik van dorpje naar dorpje gereden.
Op en gegeven moment kwam ik er achter dat de bekende ANWB paddenstoelen wel erg handig zijn voor fietsers / brommer rijders, ook de hogere palen, volgens mij ook ANWB (witte borden met rode letters) waren niet onhandig.

De planning was om vanuit Enschede via Duitsland te rijden, en vervolgens Nederland weer in. De praktijk was dat ik door mijn navigatie via Almelo naar boven ging en dus Duitsland links (of in mijn geval rechts) liet liggen. Een beetje om, maar dat mocht de pret niet drukken. Na een uur of vier tuffen was ik bij Hollandscheveld, daar heb ik mijn vriendin maar even gebeld. Die was toevallig bij Hoogeveen in de buurt (ze was later uit Enschede vertrokken) en we hebben daarom in Hollandscheveld maar even samen wat gegeten.


Het kwam goed uit dat ze in de buurt was, want ondanks het redelijke weer had ik het behoorlijk koud op de brommer. In de auto lag een regen poncho, deze heb ik op het vervolg van mijn toch naar Groningen gedragen en dit zorgde voor een iets aangenamer klimaat. Het vervolg van de tocht naar Groningen is iets sneller gegaan, doordat ik op een gegeven moment in een voor mij bekendere omgeving terecht kwam.

Uiteindelijk heb ik over de gehele tocht zo’n 7 uur en 30 minuten gedaan.
De gehele tocht heb ik kunnen rijden op 1 tank benzine (6 liter, met mengverhouding 1 op 40 ongeveer).
Er hebben zich geen noemenswaardige problemen voor gedaan.
Wel lekte de brommer af en toe een paar druppels olie, dit zullen een aantal slechte pakkingen zijn welke wellicht moeten worden vervangen.
Tevens merkte ik bij thuiskomst dat bij de rem hefboom de moer van de bout af was. Niet ongevaarlijk dus, maar dat is weer hersteld.
Daarnaast moet het zadel aangepast worden. Het schuim dat er door de vorige eigenaar op is gezet is verre van comfortabel. Het nieuwe schuimrubber zit er op moment van schrijven al om, nu de afwerking nog (met kunstleer).

De Simson Suhl SR2E uit 1960 heeft mij dus zonder problemen op 1 tank benzine naar Groningen gebracht. Prachtige ervaring! Hulde!

Update 31-05-2012:
De meeste mankementen zijn inmiddels verholpen, maar nu moeten er nog nieuwe banden onder omdat de huidige banden haarscheurtjes bevat. De kans is groot dat de brommobiel met rubber waar haarscheurtjes in zitten niet in 1 keer door de keuring komt, en dat is wel de bedoeling. Dus hop nog even nieuwe banden er onder en dan moet hij klaar zijn voor de keuring.

Update 20-04-2012:
Voordat ik legaal op de weg mag moet de brommer eerst door de keuring van de RDW komen. Na een kort proefritje bleek al snel dat er wel een aantal te verhelpen problemen zijn.
1) Zo blijft de versnellingskabel soms ‘plakken’ bij het terugschakelen van de eerste versnelling naar neutraal.
2) Het ding remt voor geen meter. Dit lijkt te liggen aan de remschoenen of aan de remkabel. Deze worden beide vervangen.
3) Er zat behoorlijk speling in het voorwiel, wat het rijcomfort niet bevorderd. Dit bleek te liggen aan te weinig kogeltjes in de lager. Tevens is er direct schoon vet aangebracht.

Zodra alle kleine mankementen zijn verholpen zal er een datum worden ingepland bij een RDW keuringsstation. Hopende dat de brommer direct door de keuring komt vraag ik meteen een verzekering aan en zodra het gele plaatje binnen is is het de bedoeling om de Simson SR2E direct aan zijn eerste grote vuurdoop te onderwerpen. Enschede – Groningen staat dan op de route.
Tot zover de eerste update. Zo werdt de Simson SR2E aangeboden op Marktplaats.


Als je meer wilt lezen van mijn strapatsen, neem af en toe eens een kijkje, voor nu… tot later!

Klik op onderstaande foto en een foto collage zal worden geladen.

20-Jul-2014 15:25, HUAWEI HUAWEI P6-U06, 2.0, 2.96mm, 0.001 sec, ISO 100
20-Jul-2014 15:25, HUAWEI HUAWEI P6-U06, 2.0, 2.96mm, 0.001 sec, ISO 100
20-Jul-2014 15:25, HUAWEI HUAWEI P6-U06, 2.0, 2.96mm, 0.001 sec, ISO 100
 
20-Jul-2014 15:26, HUAWEI HUAWEI P6-U06, 2.0, 2.96mm, 0.001 sec, ISO 100
29-Mar-2014 16:54, HUAWEI HUAWEI P6-U06, 2.0, 2.96mm, 0.002 sec, ISO 100
Simson sr2e motor Somerda
Simson sr2e motor Somerda28-Mar-2014 17:56, HUAWEI HUAWEI P6-U06, 2.0, 2.96mm, 0.034 sec, ISO 100
 
29-Mar-2014 16:54, HUAWEI HUAWEI P6-U06, 2.0, 2.96mm, 0.004 sec, ISO 100
29-Mar-2014 16:54, HUAWEI HUAWEI P6-U06, 2.0, 2.96mm, 0.004 sec, ISO 100