Navquick bike & hike

Een energiezuinige, slimme en gebruikersvriendelijke fiets (en wandel) app welke ook nog eens volledig gratis te downloaden is.

Hoe is het idee ontstaan?

In 2015 woonde ik een tijd in Friesland waar ik regelmatig op mijn wielrenfiets de omgeving ging verkennen. Omdat ik daar de omgeving niet goed ken leek het mij handig een fiets app te gebruiken waar ik een op voorhand uitgestippelde route in kon laden, zodat ik deze route tijdens het fietsen kon aanhouden.

In mijn zoektocht naar een geschikte app bleek dat de ene app om kwam van de functionaliteiten, waar de andere app een enorm onduidelijke kaart had of waarvan de kaart niet goed werdt ingeladen.

Dit was de trigger om zelf eens te kijken naar een slimme fiets app.

Uitgangspunten Navquick

1 – Energiezuinig
2 – Slim
3 – Gebruikersvriendelijk
4 – Gratis

Energiezuinig

Wanneer je over een telefoon met nieuwe accu beschikt of een korte route gaat fietsen dan kun je vaak wel een korte route fietsen zonder dat je telefoon uit gaat vanwege een lege accu. Wanneer je echter een lange route fiets, het scherm continue aan is (en de zon ook nog eens schijnt en je het scherm dus op een felle stand moet zetten) dan trekt dat aardig wat vermogen van de batterij. Om nu te voorkomen dat de batterij snel leeg raakt heb ik nagedacht over slimheden welke in de app ingebouwd konden worden. Een 2 tal voorbeelden:

1 – Wanneer je op een recht stuk weg fiets kan het scherm uit. Als je dan 200 meter voor een bocht bent kan er een geluidssignaal worden afgegeven. Zodra je dan 100 meter voor de bocht bent moet het scherm aan zodat je kunt zien waar je er exact af moet en welke kant je op moet. 100 meter na de bocht kan het scherm weer gedimt worden, tenzij er binnen de 100 meter nog een bocht volgt.

2 – Wanneer je in navigatie modus schakelt dan ga je fietsen, dit betekend dus dat er een aantal zaken uitgeschakeld kunnen worden om batterij te besparen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bluetooth (wanneer geen externe apparaten verbonden), of de WiFi verbinding.

Slim

De app moet een slim karakter hebben. Als je een route wilt fietsen moet de app direct de map openen waar de route in staat. Er ook een route aangemaakt worden door locaties op de kaart aan te tikken.
Routes kunnen daarbij bestaan uit van A naar B, maar ook vanuit A naar B naar C naar D en weer terug naar het beginpunt A.

Uiteraard moet de navigatie ook slim zijn waar het aankomt op navigeren. Hij moet (tijdens het fietsen) vooral de uitgestippelde route volgen. Wanneer er ergens een wegversperring is en je moet van de route af, dan moet de app de beste route berekenen naar het volgende punt op de kaart.

Gebruikersvriendelijk

De interface van de app moet voor gebruikers bruikbaar zijn. Zoals eerder al vermeld ben ik veel apps tegengekomen waar niet over de interface is nagedacht. Door in AdobeXD een prototype te maken liep ik al snel tegen bepaalde moeilijkheden aan. Door deze op die manier in kaart te brengen kon ik daar tijdig op anticiperen om de app een zo gebruikervriendelijk mogelijke interface te geven.

Gratis

In de basis is Navquick gratis. Het idee was om in de toekomst met points of interest te gaan werken. Op die manier kon je bijvoorbeeld snel even een café opzoeken om een kop koffie en een appelgebakje te gaan eten.

Reclames en extensies zouden dan als inkomstenbron kunnen fungeren om de app door te blijven ontwikkelen.

Werkzaamheden

Waar twee oud collega’s zich bezig hielden met het coderen van de app lag bij mij de focus vooral op het creeren en bijhouden van het prototype, het bedenken en aanpassen van de functionaliteiten en ook het verzorgen van de faciliteiten. Met de user stories in Meistertask / Trello was het voor iedereen duidelijk wat hij of zijn kon doen / uitzoeken. Erg leuk om zo’n idee / project uiteindelijk tot leven te zien komen. Ook het bouwen van een landingspagina in WordPress (navquick.com) en het verkrijgen van de nodige designs voor de app en website (denk aan logo’s en iconen etc.) lag op mijn bordje.

Download via Google Playstore

Uiteindelijk hebben we Navquick in de testomgeving van de Google Playstore gezet en daar ca. 20 mensen aan gekoppeld die de app voor ons konden gaan testen. Op basis van de testresultaten zijn er nog een aantal verbeteringen doorgevoerd.

Uiteindelijk heeft Navquick helaas de playstore niet gehaald doordat we als collega’s ieder een eigen kant op zijn gegaan en er een verkeerde technische basis was gekozen, waardoor we de app opnieuw moesten gaan bouwen.